05-05-09

Rudi’s ontboezemingen - Handel via het Internet

 

Als twintiger startte ik een handelszaak, die tien jaar later was uitgegroeid tot een bloeiende onderneming. Het duurde na die fatale foute operatie in 2000, waarbij ik verlamd werd, geruime tijd voor duidelijk werd dat ik het hospitaal het eerstvolgende jaar niet zou verlaten. Wat wel snel duidelijk werd was het feit dat zonder mij aan het roer, dit schip gedoemd was tot zinken.

In theorie had ik alles zo geregeld dat ook zonder mij de zaak probleemloos kon draaien. In de praktijk viel dat echter behoorlijk tegen. Ik werd het slachtoffer van een vertegenwoordiger die zich nog steeds door mij liet betalen, terwijl hij inmiddels reeds elders aan het werk was. Kreeg te maken met diefstal van handelswaar door medewerkers en misbruik van vertrouwen door leveranciers en zakenpartners. Mijn zorgvuldige administratie veranderde, zoals naderhand bleek, in een chaos. Om maar enkele voorbeelden te geven van wat er zoals misliep tijdens mijn afwezigheid.

Dit alles leidde ertoe dat ik, een half jaar na mijn ziekenhuisopname, de beslissing nam alle handelsactiviteiten stop te zetten en mijn firma op non-actief te plaatsen.

Een deel van de overgebleven voorraad werd naderhand aan spotprijzen verkocht op allerhande beurzen, de resterende goederen stonden opgeslagen in wat vroeger de winkelruimte was, maar momenteel wordt gebruikt als studeerkamer.

Reeds meermaals verhuisden die spullen van de ene kast naar de andere, tot ik in de zomer van vorig jaar alle nog verkoopbare spullen in bakken en dozen liet stoppen en mijn kinderen de kans gaf te trachten wat zakgeld te verdienen door deze waren te slijten op de plaatselijke wekelijkse rommelmarkt. De verkoop viel best mee, maar dit avontuur was niet onmiddellijk voor herhaling vatbaar. Om een goeie plek op de markt toegewezen te krijgen moet je immers reeds tegen een uur of zes ter plaatse zijn. En het is niet eenvoudig zulks te regelen als je voor alles van derden afhankelijk bent.

Sindsdien stonden de dozen en boxen voortdurend in de weg. Meermaals kwam ik er bij het manoeuvreren in de studeerkamer mee in aanrijding. Begin dit jaar kreeg ik dan het, naar ik toen dacht, lumineuze idee de spullen via ebay aan te bieden op het internet. Het systeem leek me degelijk en veilig. Je hebt wel van meet af aan kosten aangezien je moet betalen voor de plaatsing van je annonces. Maar dat wordt niet verheeld, zodat je daar als verkoper rekening mee kan houden.

Ik toog aan het werk door elk object dat ik wou aanbieden, van een titel en een omschrijving te voorzien en er een  digitale foto van te laten nemen. Daarna publiceerde ik elk object op het internet als aanbieding onder veilingvorm. De minimum verkoopprijs hield ik voor elk aanbod op één Euro.

Ik liet elk object wegen zodat ik de vermoedelijke portkosten kende, welke ik verhoogde met een forfaitair bedrag voor verpakking en behandeling. Ze mochten die goederen wel voor een symbolisch bedrag van me overnemen, maar ik was niet van plan geld in te steken aan deze operatie. Onder de noemer 'vervoerkosten' werd dit bedrag op de objectfiche genoteerd, met de melding erbij dat er een korting gold bij aankoop van meerdere objecten binnen een welbepaalde periode. Ik kon deze korting, welke ik zelf vaststelde op anderhalve Euro, ingeven in het systeem van de veilingsite.

Duidelijkheid en gebruiksgemak troef, dacht ik. Ook de gewenste betalingssystemen konden worden aangeduid. Ik opteerde voor 'bankoverschrijving' en liet me vangen om ook in te schrijven op 'Paypal', een betalingservice van ebay. Ik gaf op de fiches ook aan deze laatste betalingsmethode te prefereren. Veiligheid door het niet moeten doorgeven van bankgegevens was mijn motivatie hiervoor.

Het verkopen liep vlot. Bij het verlopen van de veilingperiode kreeg ik de ene melding na de andere over verkochte objecten. Met enkele muisklikjes kon ik de koper melden welk het exacte bedrag was dat hij of zij me diende te betalen. Had een zelfde koper meerdere aankopen gedaan, dan bood het systeem me de mogelijkheid hier een globale rekening voor door te sturen. De vooraf door mij bepaalde korting op verzendkosten werd automatisch in mindering gebracht.

Makkelijk zat, denk je dan. Maar toen kwamen de addertjes onder het gras vandaan. Een betaling die via een kredietkaart op mijn Paypal account was gestort, kon pas geïnd worden als ik mijn gratis rekening zou upgraden naar een 'Premier' account, waar men van elk binnenkomend bedrag een stukje afknabbelt, onder het mom van een 'vergoeding voor transactiekosten'. Dat zij ook geld verdienen aan het door hen beheerde geld, maar de klant geen intresten uitbetalen, daar stoort niemand zich blijkbaar aan. Soit. Ik had die ene persoon zijn geld nog maar net geweigerd en hem vriendelijk verzocht een andere betalingswijze te kiezen, of er waren er alweer twee die op dezelfde manier hadden betaald, mét een betaalkaart. Dus besliste ik om toch maar naar een 'Premier' rekening over te stappen. Met de voormelde financiële consequenties van dien.

Een volgende klant zou zijn pakje wel eens komen afhalen, maar accepteerde gelukkig dat ik daarmee niet akkoord ging. Want ik weet hoe dat gaat. Afspraken die telkens worden verplaatst, de koper die de waar eerst eens grondig wil inspecteren en dan ook nog probeert iets van de verkoopprijs af te doen. Niet aan mijn voordeur!

Een Franstalige landgenoot betaalde één Euro voor iets dat hij gemakkelijk voor vijfentwintig keer méér kan doorverkopen, maar trachtte me toch nog te bedriegen door zichzelf korting toe te kennen. Ik liet hem weten geen zaken te willen doen met profiteurs en stortte zijn geld terug. Hij zond me een ganse brief om zijn houding te vergoelijken, maar stortte wel opnieuw centen, het juiste bedrag deze keer. Maar omdat ik inmiddels van mijn Paypal rekening een Premier exemplaar had gemaakt, verloor ik daar aan commissie wat die vent de eerste keer te weinig had betaald. Ik wou volharden in mijn boosheid, maar het pakje lag al twee weken klaar, dus heb ik het toch maar opgestuurd. Mensen toch. Dat doet een gouden zaak, maar neen, da's nog niet genoeg. Die willen proberen het onderste uit de kan te halen.

Iemand meldde me een DVD te hebben ontvangen met krassen op. Hij wou eerst zijn geld terug en zou me dan de gekraste schijf terugbezorgen. Hoewel ik weinig geloof hechtte aan zijn verhaal, zond ik hem toch een ander exemplaar, en liet de klant daarbij weten dat hij ook de beschadigde disc mocht houden. Sindsdien heb ik niks meer van die kerel gehoord. Dat zegt genoeg, niet?

Iemand anders bood op verschillende van de door mij aangeboden objecten en plaatste het hoogste bod. Vooraleer ik haar de eindafrekening kon doormailen, had ze zelf al bepaald hoeveel ze wou betalen en dit te lage bedrag op mijn bankrekening gestort. Ik vroeg haar vriendelijk ook het saldo te betalen, maar dat wou ze niet. Ze vond dat ik te veel vroeg voor verpakking en verzending van de goederen. In plaats van gewoon het gevraagde bij te betalen, probeerde ze eerst af te dingen. Na mijn njet hierop wou ze vervolgens zelf de goederen af komen halen, en omdat ik ook dit niet wou, verlangde ze uiteindelijk van mij dat ik het pakje zou opsturen 'port betaald door de geadresseerde'. Jakkes, wat een gedoe, en dat voor enkele Euro's.

Aan elk ebay lid is een waarderingsforum verbonden. In theorie zorgt dit voor een sluitend systeem. In de praktijk durft echter nauwelijks iemand kritiek te geven op een ander, uit vrees ook zelf negatieve feedback te krijgen van deze, waardoor de tegenvallende transactie ook nog eens een smet zou leggen op de gehele eigen account.

Per email ontving ik van ebay mijn eerste, gedetailleerde factuur. Er werd een betalingstermijn aangeboden die liep tot het einde van de maand. Ik besloot echter niet zo lang te wachten met betalen en prepareerde de overschrijving via online banking, met uitvoeringsdatum ruim een week voor de vervaldag. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik een eerste betalingsherinnering ontving, voor de vervaldag, terwijl het bedrag inmiddels reeds op hun bankrekening was overgeschreven!

Vanaf die dag kon ik op hun site niet meer aan mijn persoonlijke gegevens vooraleer ik kennis had genomen van een beeldvullend bericht waarin me werd gesommeerd aanstonds de openstaande factuur te betalen. Toen ik gisteren alweer een aanmaning ontving, antwoordde ik meteen reeds méér dan een week geleden te hebben betaald. Deze ochtend stak hun antwoord in mijn elektronische brievenbus. Ze hadden inderdaad afgelopen week mijn betaling ontvangen. Waarom maanden ze mij dan jandorie gisteren nog aan tot betalen en dreigden ze met het bevriezen van mijn activiteiten?

Ebay? Voorlopig heb ik er mijn buik van vol!

Ru(sh)di(e), 3 april 2006 (revisie op 27 april 2009)

Commentaren

:-) Goede morgen ja man had geen idee dat het daar zo aantoe ging hoor, en ik had eral over gedacht om daar ook het een en ander te koop te zetten, maar na hier je verhaal te hebben gelezen zal ik wel een andere manier zoeken hoor.

Groetjes Etje

Gepost door: Etje | 05-05-09

goeie morgen Rudi jawadde, der gebeurd daar vanalles
heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, dus zeld kan ik daar niet over meepraten
maar als je dat zo allemaal eens leest dan heb ik er geen zin in om dat avontuur ooit eens aan te gaan
fijne dinsdag Rudi
groetjes

Gepost door: Borriquito | 05-05-09

Pfff vreselijk dat je door anderen je zaak noodgedwongen stop moest zetten. Je zou op zo'n moment voor minder in zak en as zitten. Gelukkig heb ik véél betere ervaringen met Ebay. Het is nu wel al jaren geleden dat ik via hen iets verkocht (aanvaarde wel enkel overschrijvingen) maar koop nog steeds regelmatig spullen voor de hondjes in Amerika via Ebay.

Gepost door: Chris, Laika en Chesko | 05-05-09

Ik maak ook geen gebruik van dergelijke sites.
Mijn jongste dochter deed nog maar juist haar beklag over iets dat ze wou verkopen, waar op geboden werd en dan zo goed als verkocht leek. Maar het was niet zo. Zij bleef met de kosten en bood daarna het artikel terug aan, met nog eens hetzelfde scenario. 2x kosten en nog niet verkocht!
Op de rommelmarkt is het ook zo. Je kunt niet laag genoeg gaan en dan moet het nog nieuwer als nieuw zijn...
Groetjes Rudi en nog een fijne dag verder.

Gepost door: Emmy | 05-05-09

rudi...goede avond ik heb dit schrijfsel zoals altijd met veel aandacht gelezen en trok er weer enkele lessen uit . Ik sta argwanend t.g.o. dat systeem en dus blijven oppassen ! Verder nog een bevestiging, volgens onderzoeken gebeuren de meeste bedrijfsdiefstallen door eigen personeel, het is erg maar het is zo . Vermits uw schrijfsel enkele jaren geleden werd neergepend veronderstel ik dat je intussen veel wijzer geworden bent ! Fijne groetjes :-)pepino

Gepost door: pepino | 05-05-09

RUDI GOEDE AVOND
MEN LEERT
MET SCHADE
EN SCHANDE
EN VOOR GELD
VERKOPEN VELEN
HUN EIGEN MOEDER
TRIESTIG
MAAR WAAR !!
GROETJES
MICKEY

Gepost door: MICKEY | 05-05-09

Ik sta ook nogal argwanend tegenover alles wat met betalingen of verkopen op internet te maken heeft. Nu ik dit heb gelezen, weet ik het zeker, 't is niks voor mij !

En bedankt voor je reactie op mijn emotioneel moederhart, nu weet ik ook dat ik niet alleen ben met dat gevoel en dat ook de papa's het kan overkomen ! Ik denk ook stiekem dat Papapippa zich hier stoerder voordoet dan hij zich voelt ...

Gepost door: Mamapippa | 05-05-09

Dank voor je bezoekje, Rudi! Een boeiende blog heb je hier met interessante belevenissen / ervaringen. Vlot én gedetailleerd schrijven gaat niet zo gemakkelijk samen, maar bij jou wel!

Groet

Gepost door: Willy | 05-05-09

goie avond rudi JE VERHAAL GELEZEN, MAAR JE BENT NIET DE ENIGE DIE KLAAGT OVER EBAY...IK HEB NOG ZULKE BLOGS GELEZEN DIE BEDROGEN ZIJN DOOR EBAY. DAT IS TOCH GEEN EERLIJKE MANIER VAN HANDELEN HE.
DEZE NAMIDD. HEEFT DE WIND DOOR MIJN HAREN MIJ DEUGD GEDAAN. HET WAS WEL KOUD MAAR DE ZON WAS AF EN TOE TE ZIEN.IK WENS JULLIE NOG EEN GEZELLIGE AVOND EN VOOR STRAKS EEN WEL TE RUSTEN.

LIEVE GRTJS. VAN ANNY

Gepost door: anny | 05-05-09

De commentaren zijn gesloten.